Voor veel bedrijven betekent groei het binden van klanten en focus op de customer lifetime value. Dit vraag om een onderscheidende aanpak in klantgerichtheid op alle klant-contactpunten zowel offline en online. In dit blog worden best practices gedeeld op gebieden zoals consumentengedrag, loyaliteit, merkcommunicatie, -beleving, -voorkeur en brand engagement. Dit aan de hand van cases, links, artikelen, customer experiences, reviews, ervaringen, video's, foto's,denkmodellen, etc.
Introductie
In de oude economie was de centrale vraag hoe krijg ik klanten. Voor consumenten was het moeilijk een goed vergelijk te maken. Succes in mond tot mond reclame, persoonlijke verkoop en direct marketing maakten het verschil. In de nieuwe economie is dit nog steeds het geval, echter door de globalisering en openheid door web 2.0 zijn er dimensies aan toegevoegd. Consumenten hebben nu toegang tot alle prijzen, alle gebruikerservaringen, alle bloopers, alle productreferenties, alle productvergelijkingen, en wisselen daardoor veel gemakkelijker van merk. Persoonlijke verkoop in de oude economie deden uw verkopers in de nieuwe economie zijn de verkopers al uw consumenten en hun vrienden. Online reputatie en brand engagement zijn bepalend geworden. Om als bedrijf online te excelleren is een fundamentele stap noodzakelijk. Geen gelikt marketing communicatie, marketing video's, marketing foto's maar geloofwaardigheid is key. Dit vraagt om eigenschappen zoals authenticiteit, transparantie, voorspelbaarheid, gastheerschap, co-creatie, “under promise over deliver”, creativiteit in relationship management en het aangaan van nieuwe verdienmodellen. En als dit lukt is een "great buzz, community en loyalty" uw beloning.
Wat offline gekocht of beleefd wordt moet online gevierd worden!
Het blog wil antwoord geven op de vraag wat ons op deze zoektocht echt zal helpen. Diverse trends komen op. Voorbeelden hiervan zijn Social media, UGC, Content management, Customer relationship management, Cultuurverandering op basis van hospitality, etc. Er wordt veel geschreven en gedeeld. Om door de bomen het bos te kunnen blijven zien, wil ik in dit portal mijn ervaringen delen.
Ik hoop dat u er net zo van geniet als ik.
Veel plezier!
Anco van Geffen
Om meer van me te weten te komen zie ook Linkedin
Abonneren op:
Posts (Atom)