Wat is een contentstrategie?
De laatste tijd wordt er veel geschreven over contentstrategie. Er doen verschillende opvattingen over contentstrategie de ronde, maar als je naar de originele betekenis van ‘strategie’ kijkt – en daarvoor moeten we terug in de tijd naar de Oude Grieken – dan kom je volgens mij op de volgende definitie:
Een contentstrategie is een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken.
De Grieken wisten in die tijd als geen ander dat de beschikbare middelen nooit toereikend en de omstandigheden nooit ideaal zijn. Een strategie helpt om een voordeel te behalen boven de concurrentie of om zo goed mogelijk gebruik te maken van de omstandigheden. In een strategie zit altijd een element van onzekerheid over wat de toekomst zal brengen.
Ga nooit uit van het middel
Het is dus wat eigenaardig om te spreken van een social media-strategie of een intranetstrategie, omdat er dan al bij voorbaat wordt uitgegaan van het middel. Terwijl het nog de vraag moet zijn welk middel moet worden ingezet om je doel te bereiken.
Je laat teveel aan het toeval over als je zonder contentstrategie een website vernieuwt, een online campagne lanceert, een CMS selecteert of social media en welk ander middel dan ook inzet. Benieuwd waarom het nieuwe intranet niet aanslaat in de organisatie? Of waarom social media voor jouw organisatie niet zo succesvol is gebleken als beloofd? Misschien is social media voor jouw doel en doelgroep niet het beste middel, of slechts een van de vele middelen die je kunt inzetten.
Bewijs je meerwaarde!
Een contentstrategie richt zich niet op het op orde brengen van je contentprocessen en je contentorganisatie. Dat is namelijk content governance. Een contentstrategie is ook niet gericht op het plannen, ontwikkelen, beheren, distribueren, evalueren en behouden van content, want dat is content management. Een contentstrategie – die je maakt in de planfase – helpt bij het vertalen van je organisatiedoelstellingen naar een manier om met behulp van content dit doel te bereiken.
Een contentstrategie helpt om erachter te komen wie op welk moment welke informatie nodig heeft om jouw doel te bereiken. En wat de beste vorm en de beste manier is om deze informatie aan te bieden. Het verbinden van een contentstrategie aan een organisatiedoel en het meten van het uiteindelijke resultaat, helpen je om de meerwaarde van content en jouw eigen rol als contentprofessional duidelijk te maken bij het management.
Lees het hele artikel voor de 12 stappen: http://www.frankwatching.com/archive/2013/04/29/ontwikkel-je-eigen-contentstrategie-in-12-stappen/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+frankwatching+%28Frankwatching%29
Geen opmerkingen:
Een reactie posten