woensdag 15 mei 2013

Gebruik de kracht van mensen als hefboom voor conversatie


Een sterke klantgerichte bedrijfscultuur is het hart van de conversation company. De cultuur van dit bedrijf is als het ware de gids voor medewerkers en klanten. In dit derde deel uit de reeks over mijn nieuwe boek hier op Frankwatching, focus ik op de kracht van mensen en hoe bedrijven deze kracht als een positieve hefboom kunnen gebruiken.





Interne en externe conversaties: een perfect duo

In oude managementmodellen lag de volledige macht vaak bij het bedrijf. Alle communicatie werd vanuit de commerciële afdeling aangestuurd en communicatie was bovendien steevast eenrichtingsverkeer. In mijn boek De Conversation Manager beschreef ik al hoe communiceren op deze klassieke manier bijna aan zijn einde is. Advertenties moeten de start van een goed gesprek zijn en adverteerders moeten deelnemen aan de conversatie. Het dialoogdenken wint het nu van het broadcastingmodel.
De conversation company past die filosofie toe op de totale organisatie. Het bedrijf begrijpt de kunst om met deze omgekeerde hiërarchie om te gaan en de kracht van mensen binnen en buiten het bedrijf te respecteren. Het managementmodel is gestoeld op het faciliteren van zowel medewerkers als klanten op het gebied van conversaties, die veel impact hebben. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk positieve en impactvolle conversaties over een bedrijf te realiseren. Mensen, zowel intern als extern, zijn de belangrijkste bron van conversaties.
Een klassiek bedrijf is hierbij reactief en bang, maar een conversation company is juist proactief en positief. Interne en externe conversaties zijn heel complementair, medewerkers kunnen jouw bedrijfscultuur tastbaar maken. Alles wat zij doen en zeggen, laat zien waar een bedrijf voor staat. Klanten vertellen over de ervaringen met je bedrijf en jouw producten. Beide conversatiebronnen beïnvloeden de publieke opinie en daarmee ook het bedrijfsresultaat. Bedrijven zijn zich ondertussen gelukkig al veel meer bewust van de converserende klant. De rol van de eigen medewerkers wordt echter nog zwaar onderschat.

Vier typen bedrijven

Door de twee conversatiebronnen, intern en extern, te combineren kunnen we vier typen bedrijven onderscheiden:
  • Saaie bedrijven: dit zijn bedrijven waar niemand over praat, waar blijkbaar niets over te zeggen valt. Als je jouw eigen bedrijf in dit kwadrant plaatst, dan is dat een drama. Gelukkig bestaat dit type bedrijf eigenlijk niet, het is wat je er zelf van maakt. Elk bedrijf heeft namelijk een verhaal. De kunst is om dit verhaal te (willen) zien en er iets mee te doen.
  • Trotse bedrijven: binnen deze bedrijven vormen de medewerkers de belangrijkste bron van conversaties. Bedrijven in een nichesector bevinden zich vaak in dit kwadrant. Reclamebureaus zijn een goed voorbeeld van dit soort bedrijven. Medewerkers zijn trots op hun werk, maken mooie casevideo’s van wat ze doen en daarna verspreiden ze dat om hun referenties te tonen. Managers of eigenaars van reclamebureaus zijn vaak invloedrijke figuren die de conversatie over hun bedrijf leiden.
  • Aanbeden bedrijven: klanten houden van deze bedrijven. Deze bedrijven vertellen zelf weinig, maar hun klanten zorgen voor communicatie. Het bekendste voorbeeld in dit kwadrant is Apple. Behalve Steve Jobs en nu Tim Cook, ziet of hoor(de) je weinig medewerkers van Apple praten, waardoor het een gesloten bedrijf lijkt. Toch is het één van de bedrijven waar veel conversatie over gevoerd wordt, omdat Apple-fans zo overtuigd van deze producten zijn, dat ze het bedrijf non-stop promoten.
  • Conversatiebedrijven: de ideale wereld ontstaat uit de combinatie tussen interne en externe conversaties. Bedrijven zoals Zappos, Best Buy en Southwest Airlines bevinden zich in dit kwadrant.


Internal and external conversations


De voordelen van beide conversatiebronnen gecombineerd

Bedrijven die goed scoren op beide conversatiebronnen, zullen een aantal belangrijke voordelen ondervinden. Klanten praten meestal over hun ervaringen met een producten of dienstverlening van dit bedrijf, terwijl jouw medewerkers juist het meest over de bedrijfscultuur en belangrijke gebeurtenissen binnen het bedrijf praten. Die combinatie zorgt voor een mooie contentmix en een stijging van de kans dat potentiële klanten via Google informatie over je bedrijf vinden. Google heeft zijn algoritme namelijk aangepast in het voordeel van menselijke conversaties.
Tweets bijvoorbeeld, komen hoger in de zoekresultaten van Google te staan. Informatie die via deze weg wordt gevonden, heeft een hoge betrouwbaarheidsperceptie, wat daardoor een gigantische hulp biedt bij het vinden van nieuwe klanten. Tijdens de conversatie komen medewerkers en klanten met elkaar in contact, wat de kloof tussen de interne en externe wereld verkleint en je bedrijf menselijker maakt voor klanten. Grote bedrijven krijgen hierdoor een gezicht en worden zo gemakkelijker benaderbaar, wat de emotionele band tussen medewerkers en je klanten op diens beurt weer vergroot. De buitenwereld krijgt hierdoor meer vertrouwen in jouw bedrijf, wat de eigen conversaties impactvoller maakt. Tenslotte bewijst een McKinsey-studie dat bedrijven, waarbij de interne en externe wereld met elkaar verbonden zijn, sneller groeien.

Faciliteer de conversatie voor je medewerkers

Veel bedrijven willen graag dat de consument positief over hen praat: logisch. Vaak vergeten we echter een enorm grote groep stevige merkambassadeurs: onze eigen medewerkers! Veel organisaties worden echter zenuwachtig bij de gedachte dat medewerkers online conversaties over hun bedrijf starten. Medewerkers niet laten converseren, is wat mij betreft echter per definitie een gemiste kans. Om deze conversaties juist als hefboom te gebruiken, faciliteert een conversation company zijn medewerkers op drie niveaus:
  • Vertrouwen: medewerkers zijn soms onzeker over wat mag en wat niet mag van de werkgever. Ondanks positieve intenties doen ze veiligheidshalve niets. Door te zorgen voor duidelijke bedrijfswaarden, richtlijnen en vooral de nodige training, biedt de conversation company haar medewerkers voldoende comfort om de online conversatie aan te kunnen gaan zonder angst. De conversation company begeleidt zijn medewerkers hierin. Op die manier ontstaat een comfortzone voor medewerkers om vrijuit te praten.
  • Tools: de conversation company voorziet in de juiste software en hardware, zodat medewerkers kunnen participeren in conversaties. Rabobank Nederland is bijvoorbeeld bereid zijn medewerkers van de juiste hardware te voorzien. Wanneer blijkt dat een iPad van belang is voor een medewerker om goed te kunnen communiceren met klanten, voorziet de Rabobank hierin.
  • Inhoudelijk: waarover moet ik praten? Op welke manier kan ik het beste deelnemen aan een conversatie? Hoe reageer ik op kritiek? De conversation company begeleidt haar medewerkers in deze vragen. Ook op deze manier wordt de comfortzone voor medewerkers op dit gebied vergroot.
In het volgende artikel bespreek ik de rol van social media in het verhaal van de conversation company. Op het moment dat je een sterke klantgerichte bedrijfscultuur hebt, waarbij mensen die cultuur hard maken, zijn social media de ideale partner om de verhalen van je bedrijf de wereld in te brengen. Bovendien biedt het de ideale plaats om structureel samen te werken met externe stakeholders.
Het gehele 

Bedenk je eigen contentstrategie in 12 praktische stappen


Wat is een contentstrategie?

De laatste tijd wordt er veel geschreven over contentstrategie. Er doen verschillende opvattingen over contentstrategie de ronde, maar als je naar de originele betekenis van ‘strategie’ kijkt – en daarvoor moeten we terug in de tijd naar de Oude Grieken – dan kom je volgens mij op de volgende definitie:
Een contentstrategie is een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken.
De Grieken wisten in die tijd als geen ander dat de beschikbare middelen nooit toereikend en de omstandigheden nooit ideaal zijn. Een strategie helpt om een voordeel te behalen boven de concurrentie of om zo goed mogelijk gebruik te maken van de omstandigheden. In een strategie zit altijd een element van onzekerheid over wat de toekomst zal brengen.

Ga nooit uit van het middel

Het is dus wat eigenaardig om te spreken van een social media-strategie of een intranetstrategie, omdat er dan al bij voorbaat wordt uitgegaan van het middel. Terwijl het nog de vraag moet zijn welk middel moet worden ingezet om je doel te bereiken.
Je laat teveel aan het toeval over als je zonder contentstrategie een website vernieuwt, een online campagne lanceert, een CMS selecteert of social media en welk ander middel dan ook inzet. Benieuwd waarom het nieuwe intranet niet aanslaat in de organisatie? Of waarom social media voor jouw organisatie niet zo succesvol is gebleken als beloofd? Misschien is social media voor jouw doel en doelgroep niet het beste middel, of slechts een van de vele middelen die je kunt inzetten.

Bewijs je meerwaarde!

content management levenscyclusEen contentstrategie richt zich niet op het op orde brengen van je contentprocessen en je contentorganisatie. Dat is namelijk content governance. Een contentstrategie is ook niet gericht op het plannen, ontwikkelen, beheren, distribueren, evalueren en behouden van content, want dat is content management. Een contentstrategie – die je maakt in de planfase – helpt bij het vertalen van je organisatiedoelstellingen naar een manier om met behulp van content dit doel te bereiken.
Een contentstrategie helpt om erachter te komen wie op welk moment welke informatie nodig heeft om jouw doel te bereiken. En wat de beste vorm en de beste manier is om deze informatie aan te bieden. Het verbinden van een contentstrategie aan een organisatiedoel en het meten van het uiteindelijke resultaat, helpen je om de meerwaarde van content en jouw eigen rol als contentprofessional duidelijk te maken bij het management.

De kracht van online video voor je contentstrategie


Online video voor contentmarketing

Marketeers spelen handig in op deze ontwikkeling. Zo maakte in 2012 70 procent van de contentmarketeers gebruik van online video’s. Het online instrument staat op de zesde plaats als het gaat om contentmarketingmiddelen. Aan kop gaan social media (87 procent), webartikelen (83 procent), digitale nieuwsbrieven (78 procent) en weblogs (77 procent). De Amerikaanse marketeer zet online video in om te verkopen, te informeren en voor vermaak. De eerste twee genoemde doeleinden zijn ook terug te zien bij Nederlandse organisaties.
De kracht van online video voor je contentstrategie [infographic]

donderdag 25 april 2013

Een pijnlijke les voor Thomas Cook





Goedemorgen! Mijn naam is Cook, Thomas Cook

Ook zo’n medelijden met die onopvallende, spichtige en verlegen jongen van veertien die met de naam James Bond door het leven moet gaan? Wel, er is een toerisme-variant op deze situatie. In de UK wendde een zekere Thomas Cook zich onlangs op Facebook tot ... Thomas Cook. De reisorganisatie.
Thomas Cook vroeg aan Thomas Cook een gratis weekend naar Parijs, in ruil voor “bewezen marketing diensten”. Hij kreeg méér dan zijn weekend, van ... een concurrent van Thomas Cook. 
Het was een korte Facebook post. Van Thomas Cook aan Thomas Cook UK. Het bericht ging als volgt:
"Hallo Thomas Cook. Aangezien ik dezelfde naam heb als jullie groot bedrijf,  ben ik hiermee uitgelachen zolang ik me kan herinneren. Ik denk dat het maar fair zou zijn dat jullie mij zouden helpen om dit te compenseren door mij één van jullie geweldige vakanties gratis te geven. Een weekend naar Parijs zou echt goed zijn. Dank je."
Twaalf uur later volgde het antwoord van Thomas Cook. Duidelijk vanwege een werknemer die volgens het boekje werkte:
"Hallo Thomas. Fantastisch om van je te horen! Spijtig genoeg kunnen wij geen gratis vakanties weggeven. Kijk aub op Thomascook.com voor de best beschikbare prijzen. Goed weekend. Lara."
Hmm, pijnlijke zaak, lieve Lara. Thomas Cook is namelijk – dat had je moeten weten met zo’n naam – geen domme jongen. Hij reageerde dan ook gevat en ook wel geestig:
"Oh Thomas Cook, je hebt me verkeerd begrepen. Ik vroeg niet om een gratis vakantie. Ik vroeg om een vakantie om al die jaren te compenseren waarin ik afgezien heb omdat ik dezelfde naam had als jij, en ook omdat ik altijd jullie merk gepromoot heb (…) Ik weet niet wat jullie je marketing team betalen, maar het ziet er naar uit dat jullie mij ongeveer een bedrag van 413.000 euro voor 26 jaar werk schuldig zijn. Ik denk dat een weekend Parijs aanvaarden als betaling, een zeer genereus gebaar van mijn kant zou zijn."
Een week later sprong concurrent Lowcostholidays.com, een belangrijke online verkoper van dynamic packages, op de kar. Een lange post, waar we graag uit citeren:
"Hier bij Lowcost Holidays hebben we sympathie voor jou lijden, en als je naam “lowcostholidays.com” was, zouden we zeker jou vraag aanvaard hebben om een weekend naar Parijs te gaan. In deze moeilijke tijden voor Thomas Cook,   besloten we klanten zoals jij even te helpen. (...) Dus wat denk je er van als we je dat weekend naar Parijs cadeau doen – het mag zelfs een week zijn! Wat denk je er van?"
Mooi gedaan, slim op de opportuniteit van het moment ingespeeld door Lowcostholidays. Bijna perfect. Eén domme fout: het kleine zinnetje dat wij hierboven niet in het citaat gezet hebben. Lowcostholidays beweert namelijk: “we willen klanten zoals jij helpen die, zoals wij graag zeggen, werden “Thomas Crooked”.
Kijk, dat is erover. De vraag van deze jongen is namelijk ludiek bedoeld, en Lowcostholidays betrekt hier de recente moeilijkheden van Thomas Cook Group bij. Absoluut not done, een spijtige fout in wat een mooie “tongue in cheeck” reactie had kunnen zijn. Overigens: Thomas Cook is ingegaan op het voorstel van Lowcostholidays. Hij postte de bovenstaande foto uit Parijs. Thomas Cook is de kerel links op de foto.
Moraal van het verhaal: Facebook is een delicaat communicatiekanaal. Er gelden andere wetten en regels dan in de bedrijfswereld. Een bedrijf dat op Facebook communiceert, moet “mens worden”. Anders kan je op elk moment in de val worden gelokt, en te kijk gezet als onredelijk, klantonvriendelijk en zelfs onmenselijk. De voorbeelden zijn ondertussen heel talrijk.
Ook op vlak van social media is de aanpak van Thomas Cook in het kleinere België stukken beter dan die van hun Engelse collega’s. Hieronder een voorbeeld van hoe met een snelle, gerichte communicatie de angel uit een negatieve boodschap wordt gehaald. Een ontevreden klant klaagt, er wordt in één adem verwezen naar de officiële kanalen én er wordt aan de klant aangeboden om het gesprek “onder 4 ogen” verder te zetten. Zo vermijd je een potentiële rel. Slim gedaan.

10 Twitter Tips For The Social CEO

This week on the Wednesday Edition of my radio show, Talk Business With Howard, the guest will be Lori Gama. Lori is the Online Visibility Expert and founder of DaGama Web Studio. We will be talking about how CEOs and business owners can embrace social media by actively and regularly participating in the conversation happening on Twitter – plus the latest on great design for your company’s website and blog. The radio show broadcasts live on Wednesday, February 27 at 11 AM/ET on Blog Talk Radio. To listen to the live broadcast, click here – or bookmark this page and listen to the replay. Thank you, Lori, for being a guest on the radio show and for this guest blog post. -Howard-

10 Twitter Tips For The Social CEO

Voor een optimaal LinkedIn-profiel

7 tips Hoe zorg je voor recommendations op Linkedin? Waarom moet je profiel voor 100% ingevuld zijn? Hoe zit het met uitnodigingen van mensen die je niet kent? In dit interview spreek ik met LinkedIn-expert Martine Meijburg over de belangrijkste LinkedIn do's en don'ts.


Tip 1: laat zien waar je mee bezig bent via statusupdates

Nu Twitterupdates zijn verdwenen in de Linkedin stream, is het erg belangrijk om de statusupdates regelmatig bij te houden. Deze statusupdates verschijnen in de feed van je Linkedincontacten en zijn een handige manier om mensen op de hoogte te houden van professionele ontwikkelingen.

Tip 2: een volledig 100% profiel is beter vindbaar

s
linkedin profiel frankwatching
Zorg ervoor dat je profiel 100% ingevuld is. Kijk aarvoor naar de status balk aan de rechterkant van je Linkedin-profielpagina. Linkedin geeft vaak tips om je profiel volledig af te hebben, bijvoorbeeld door je CV toe te voegen of een werkbeschrijving te plaatsen. Als je je profiel 100% ingevuld hebt, heb je meer kans dat jouw pagina boven komt drijven bij recruiters.

Tip 3: geef recommendations om ze te krijgen!

Hoe zorg je ervoor dat je een Linkedin recommendation krijgt? Geef er een! Martine zegt dat mensen sneller geneigd zijn om je een recommendation te geven als ze ook eentje van je hebben gekregen.

Tip 4: kijk bij collega’s en vakgenoten voor goede Linkedingroepen

Goede Linkedingroepen zijn actieve groepen. Martine zegt dat het belangrijk is om bij te dragen aan de actieve groepen. Je kunt de discussie binnen Linkedingroepen ook linken naar je social mediakanalen en zelfs plaatsen op je website.

Tip 5: maak gebruik van de Linkedin Inshare-button

Zorg ervoor dat het makkelijk is om jouw artikelen te delen via Inshare-buttons op je website. Als je je bezoekers mogelijk maakt om jouw content te delen, krijg je een groter bereik.

Tip 6: maak persoonlijke uitnodigingen

Martine zegt dat Linkedin-uitnodingen gepersonaliseerd moeten worden. Stuur dus niet een standaard uitnodiging op, maar schrijf er een paar regels bij naar de persoon die je uitnodigt.

Tip 7: connect alleen met mensen die je kent

Omdat Linkedin een netwerk is voor professionals, is het belangrijk om alleen te connecten met mensen die je kent, aldus Martine. Als je iemand niet kent, of geen intentie hebt om een zakelijke ontmoeting met die persoon te hebben, kun je ze dus beter niet toevoegen. Zo blijft je netwerk authentiek.
Bron Frank watching