dinsdag 13 augustus 2013

Het verschil in invloed tussen online en offline aanbevelingen



Word of mouth (WOM) aanbevelingen van mensen die je vertrouwt zijn altijd een sterke bron van overtuiging geweest in koopprocessen. Dat wordt ook vaak aangenomen voor online aanbevelingen (eWOM). Vandaar dat veel bedrijven dankbaar gebruik proberen te maken van de mogelijkheden die de verschillende online media bieden om aanbevelingen te stimuleren. Recent onderzoek van Meuter, McCabe en Curran (2013) verschaft hierbij inzicht door de verschillen te onderzoeken tussen WOM en de verschillende vormen van eWOM.

WOM wint. Met afstand!

Er komt uit het onderzoek zonneklaar naar voren dat interpersoonlijke WOM als veel krachtiger wordt ervaren dan eWOM. Vrouwen bleken overigens significant gevoeliger te zijn voor WOM dan mannen. Daarnaast worden er tussen de verschillende vormen van eWOM ook verschillen ontdekt. Zo scoort de eWOM op een webpagina van een bedrijf als laagste na de eWOM op sociale netwerk sites zoals Facebook en Yelp. Dit wordt verklaard door de rol die “onafhankelijkheid” van het medium hierbij speelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten