Mind the Gap
Jaap van der Grinten, naar mijn mening een van de beste communicatiespecialisten, geeft in zijn boek 'Mind the Gap' een gedeeltelijke verklaring voor dit fenomeen:
“In tegenstelling tot de activiteiten van de marketingcommunicatiemanager, die vaak met concrete producten of diensten werkt, is het belangrijk te weten dat de organisatie-identiteit en organisatie-imago complexe en abstracte begrippen zijn. Ze zijn vaag, vaak niet eenduidig en moeilijk uit te leggen of over te dragen.”
Prima, maar ik zie dit niet als een excuus voor marketeers en communicatieadviseurs die ‘organisatie-identiteit’ en ‘imago’ nog steeds afzonderlijk van elkaar houden, terwijl deze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Ter verfrissing van het geheugen; definitie en verhouding volgens van der Grinten:
Imago heeft meer de betekenis van een beeld dat iemand op een bepaald moment van een organisatie heeft. Ook gebaseerd op associaties en ervaringen.Definitie 'identiteit'
De identiteit van de organisatie heeft te maken met de vragen: ‘Wie zijn wij?’, ‘Wie willen we zijn? en ‘Waar zijn we goed in?’. De identiteit gaat over het ‘zijn’ van een organisatie. De organisatie-identiteit bestaat uit de gewenste-, werkelijke- en fysieke identiteit. De fysieke identiteit heeft de grootste invloed op het imago, omdat dit alles omvat wat zintuigelijk waarneembaar is voor de buitenwereld. Denk aan: aanwezigheid op social media, website, huisstijl, logo, persbericht, reclame, productverpakking, het kantoor, en last but nog least het gedrag van de medewerkers (verkooppersoneel, woordvoerders etc.).Definitie 'reputatie'
Reputatie duidt op de ervaring die iemand over langere tijd met een organisatie heeft opgedaan.Definitie 'imago'
Lees verder: http://www.marketingfacts.nl/berichten/zonder-duidelijke-identiteit-is-contentmarketing-gedoemd-te-mislukken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten